Ziplines & whisky, welkom in Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Janneke - WaarBenJij.nu Ziplines & whisky, welkom in Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Janneke - WaarBenJij.nu

Ziplines & whisky, welkom in Laos

Blijf op de hoogte en volg Janneke

15 Januari 2013 | Laos, Vangviang

Sabaidee trouwe lezers ;-)

Hier weer een update van mijn belevenissen en avonturen als reiziger. Ik zal me een beetje inhouden deze keer en het iets korter houden ;-)

Na een paar dagen in het vertrouwde Chiang Mai ben ik op weg gegaan naar Houay Xai, net over de grens van Laos. Met een minivan via Chiang Rai naar de Mekong en daar, net op tijd, mijn stempel van de Thaise douane ontvangen. In een krakkemikkig bootje de rivier over om vervolgens alle papieren voor Laos in te vullen. Kost ff wat tijd, maar na braaf te hebben betaald is ook daar de stempel binnen.

Van te voren had ik al geboekt voor de Gibbon Experience, dus de volgende morgen stond ik al vroeg paraat. Ons groepje bestond uit 2 Belgische jongens, een Amerikaans net getrouwd stel en ik. Na wederom een pittige uphill wandeling begonnen we aan onze eerste zipline, wat ontzettend geweldig is dat! Meters boven de bomen met een oneindig uitzicht. De langste zipline was 700 meter. Geloof dat we er totaal 20 hebben gedaan die dag, sommige meerdere malen, aangezien we na het dumpen van onze tassen nog even mochten buiten spelen :-) De treehouse was ook helemaal gaaf, 47 meter boven de grond met wederom een oneindig uitzicht. Vroeg gegeten en van de zonsondergang genoten. Op aanraden van Mars en Kim wat rum mee naar boven gesmokkeld, dus het is een gezellig avondje geworden. Tot een uurtje of 22.00 gekaart, gelachen en gezongen.
Volgende ochtend om 06.00 gewekt door de gidsen voor een trekking in de hoop wilde dieren tegen te komen. Uiteraard zijn die dieren niet helemaal achterlijk, die hebben vast een heerlijk rustig plekkie daar ergens in de jungle, ipv in de buurt van dat pad waar iedere dag weer toeristen zijn op zoek naar Gibbons. Niet getreurd, het was een heerlijke ochtendwandeling. (Dus Daan, geen nieuwe dieren gezien, wel spinnen in de treehouse en ik geloof dat we 's nachts wat ratten op bezoek hadden) Na het ontbijt aan de downhill tocht begonnen, ook weer pittig, maar bij terugkomst stond er een heerlijke lunch voor ons klaar.
Terug in Houay Xai een bungalow gedeeld met de Belgen bij "Daauw Home", gerund door een Nederlandse en haar Laotiaanse man, echt een aanrader! Naast een gezellig guesthouse is het ook een project wat opkomt voor de rechten van Laotiaanse vrouwen.

Volgende dag wederom vroeg op om op tijd op de snowboat te zijn voor een goed plekje! Samen met Noka en Mick uit Australië, Joe uit Engeland en Elin uit Nieuw Zeeland een zeer geslaagde 1e dag gehad. Laotiaanse whisky in overvloed, geloof dat de overige bootreizigers niet allemaal even blij met ons waren, oeps! De 2e dag was iets minder prettig, want dit keer waren we iets te laat. We zaten naast de motor en dat is geen pretje. De jongens begonnen om 10.00 al weer aan de whisky, dus die zaten na 2 uur weer uit volle borst te zingen. Mij niet gezien, ik heb mijn boekje gepakt en heb lekker in de zon zitten lezen. De tocht over de Mekong is prachtig, wat een natuur!

In Luang Prabang aangekomen hebben we na een uurtje rondlopen een bedje gevonden bij het Lemon Laos backpackers hostel, ook weer een groot feest. Na een gezond vegetarisch maaltje op de foodmarket naar Utopia bar gegaan, de place to be. Om 23.30 sluiten alle barren en dan zijn er 2 opties: slapen of naar de bowling. Precies, je raadt het al, bowlen! Ontzettend gezellige atmosfeer met top muziek (gandamstyle) en rustige verlichting (TL), maar wat een lol. Uiteraard weer gecombineerd met de nodige glazen Lao Whisky met cola. Eerste pot gewonnen en tweede pot net achter Mick geëindigd die in de laatste ronde nog even een strike gooide en mij daarmee van de eerste plek verdreef, dat was even slikken, competitief als ik ben.
Volgende dag met een hele groep van ons hostel naar de watervallen gegaan, ontzettend mooi, fel lichtblauw water en ontzettend koud (een sprong in het water met een touw vanaf een tak liet echter mijn kater verdwijnen). We zijn helemaal naar de top geklommen.
Na 3 dagen feesten en drukte had ik moeite om de anderen nog bij te houden en besloot ik mijn eigen plekje te vinden alvorens naar Vang Vieng af te zakken. In die dagen nog wel een groep Nederlandse meiden ontmoet, waarvan 2 uit het Westland (Mar en Louise, jullie zullen hier nog wel iets over horen) en Anka uit Rotterdam.
Op de laatste avond weer vertrouwd een drankje gedaan met Matthijs en Nin, was gezellig schnatziejs!!!

In Vang Vieng Itai weer ontmoet, een Israëlische jongen die ook in onze kamer in Luang Prabang sliep. Een iets rustiger type met een hele geschiedenis, heeft 7 jaar in het Israëlische leger gediend. Wel te merken ook, want discipline is zijn 2e naam. Als je 5 minuten "te laat" bent, krijg je het te horen. Desondanks een hele lieve jongen. Samen met hem, Tom uit Engeland en Sophie en Doborah uit Frankrijk de volgende dag gaan Kayakken. Onderweg op de rivier hoorde ik opeens weer de welbekende harde lach van Noka en ja hoor, daar stonden ze, bij de startplaats voor het tuben weer te feesten, hoe houden ze het vol!?

Omdat ik nog maar "weinig" tijd heb, heb ik wat keuzes moeten maken mbt skippen van bepaalde landen en plaatsen die ik nog graag had willen zien. Zo zal ik Vietnam helaas deze reis niet zien, omdat ik "te lang" in Thailand ben geweest. Ontzettend jammer, maar het is niet anders.
Vandaag zal ik vanaf Vang Vieng in een keer helemaal afzakken naar 4000 Islands. Een lange zit, maar daarna kan ik weer wat rustiger aan doen. Na 4000 Islands zal ik naar Cambodja gaan, te beginnen in Phnom Phen. Op 26 januari komt lieve Nienke aan in Siem Reap en zullen we een aantal dagen samen door Cambodja trekken, Siem Reap, Battambang en Sihanoukville staan op de planning. Daarna terug naar Thailand, Koh Tao, om de laatste dagen voor ik terug vlieg nog even lekker niets te doen. Daar zal ik mijn eerste duik maken en als het bevalt, mijn padi gaan halen.

Alle tips mbt Cambodja en Koh Tao zijn meer dan welkom :-)

That's all folks, for now. Ik ga me klaarmaken voor een lange trip naar het zuiden!

Veel liefs, Jan xxx

Lieve El, bedankt voor de foto's van Lovina die je hebt gestuurd!
Lieve Fem, gefeliciteerd met je nieuwe job, super! En bedankt voor alle tips en adviezen!
Lieve surrugaat zus, ben heel trots op jou, je bent een kanjer!!!
Lieve Kim & Loesoe, nog gefeliciteerd!!
Lieve Bianc, ik hoop echt dat je een top vakantie hebt!
Lieve vriendinnetjes, ik geniet nog steeds elke dag van jullie briefjes!
Lieve Jo, krijg net je berichtje binnen, het gaat SUPER!!!
Pap, het gaat goed met de sneeuw in Alpbach, heb er zin an!!




  • 15 Januari 2013 - 07:57

    Nienke Of Nienke F:

    He babe, klinkt zoooo goed je verhalen, gelukkig hebben we zo een paar volle dagen om helemaal bij te kletsen en Cambodja saampies n beetje onveilig te maken! Still proud of you jij wereldreiziger! See you in a bit ;-) ( zei ze al wiebelend op haar stoel, kannie wachten,kanniewachten!)
    Hele dikke kus!

  • 15 Januari 2013 - 08:00

    Myrte:

    Lieve schat!

    Wat vind ik jou stoer zeg! Super kick deze reis, wow! Mooie en leuke foto's!
    Ik heb nog wel wat tips wat Cambodja betreft, ben ik in 2007 geweest. In Siem Riep uiteraard de Ankor Wat bezoeken! Prachtig! Ik zal je de tips mailen ;-).

    Nog onwijs veel plezier!

    Xxx

  • 15 Januari 2013 - 10:37

    Marsie:

    Ooooh Jan!!! Ik waan me weer in Laos!!! Te gek he, die zip-lines!!
    Klinkt alsof je het te goed naar je zin hebt en voorlopig nog helemaal niet wil terugkomen.
    Geniet nog even de laatste weken daar!!
    Weet zeker dat je je padi wil halen, kunnen we misschien een keer een duikvakantie gaan doen!!!!!!
    Love you, x x x

  • 15 Januari 2013 - 10:48

    Lex:

    Goed bezig Jannie,
    Erg leuke avonturen en goed dat je het nu al opschrijft, want er gebeurt wel erg veel in zeer korte tijd.
    Handig om te bewaren, want niet alles zal op je netvlies blijven plakken. Ben nu al benieuwd naar je ervaringen in Cambodja.
    Prettig ook om te weten dat je in die warmte onbewust al bezig bent met de wintersport; de "snowboat"...geweldig !
    Have fun,
    Je vader

  • 15 Januari 2013 - 12:17

    Peter:

    Lieve Jan,
    We hebben vandaag je nieuwjaarskaart in de praktijk ontvangen. Erg leuk.
    Wat een prachtige reis ben je aan het maken. geniet er lekker van. ik vind het erg leuk om je verslag zo te lezen.
    Tot gauw.
    groetjes Peter

  • 15 Januari 2013 - 13:08

    Sophie:

    Jeetje Jannie,

    Klinkt bijna te gaaf om waar te zijn allemaal. Foto's zien er super uit. Doe mij ook zo'n uitzicht vanaf het toilet :P...en wat meer zon en warmte. Hier ligt opeens allemaal sneeuw. Ook leuk, maar wel erg koud. Misschien krijg ik Nien wel zo ver om me in haar koffer te proppen...

    xoxo
    Soof

  • 15 Januari 2013 - 16:35

    Loesoe:

    Hee Jan,
    Super dat je het zo naar je zin hebt! Toffe verhalen allemaal :) En dat er mensen zijn die nog harder kunnen feesten dan jij.... dat had toch niemand verwacht?! hahaha :D
    Liefs, Loes

  • 16 Januari 2013 - 09:26

    Nicht Nien:

    Lees dat t nog heel goed gaat met mijn nicht!
    Wat ontmoet je toch veel mensen en wat doe je leuke dingen! I'm proud of you.
    Ik stuur je nog even een mailtje.
    Kus

  • 16 Januari 2013 - 10:02

    Maart Alias Nicht:

    Lief nichie! Kicke zeg wat je allemaal beleeft! Ik kijk elke x uit naar je verhalen! Volgens mij heb je het echt helemaal toppie daaro, dus dat is mooi! Genieten met volle 'teugen'! Kussie!

  • 16 Januari 2013 - 14:21

    Ompa Groenendijk:

    Weer zo een prachtig verslag,het ziet er allemaal zo aantrekkelijk uit,mooie fotoos geweldige reis.Bedankt voor je lieve kaartje. oma en opa Gr.

  • 16 Januari 2013 - 20:26

    Mama Nien:

    Lieve kind, met tranen in mijn ogen zit ik je verhaal te lezen, dat ik zo'n stoer en sterk kind heb. Ben zo ontzettend trots op je en begrijp ook goed dat je het verschrikkelijk naar je zin hebt. Slurp al die positieve energie op en maak een reserve tankje aan, zodat je straks elke keer er een beetje van kunt gebruiken, als je weer in het gareel moet. Ik heb ook zin in de wintersport hoor, jammer genoeg heeft je zussie besloten om definitief niet mee te gaan, we hebben een kamer geannuleerd, maar we gaan er een top week van maken, bedenk wel dat ik heel veel wil,knuffelen met je, voor nu vast weer een virtuele hug, liefs je mams

  • 16 Januari 2013 - 22:18

    Marjolein:

    Lieve Jan, super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Wat een fantastische reis maak je er van!! Je hebt jezelf in het diepe gegooid en zwemt soepel van bestemming naar bestemming. En maar nieuwe vrienden maken. Mag ik ook een beetje trots zijn?? Heel veel plezier verder. XX van mij, Henk, Max & Elise

  • 27 Januari 2013 - 14:25

    Bea, Oud Buufie:

    Hey oud buurmeisje,
    Heb net al je avonturen gelezen en foto's bekeken, echt super wat je allemaal gedaan hebt en doet, geniet nog van de tijd die je daar bent en ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Xxx Bea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vangviang

Janneke

Actief sinds 24 Okt. 2012
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 7207

Voorgaande reizen:

06 December 2012 - 19 Februari 2013

Mijn eerste, echte reis

Landen bezocht: